這已經不是我第一次翻譯"Galway Girl"了。

是居爾特音樂帶我認識西洋流行音樂,而Celtic Woman和Celtic Thunder更是兩年多前這個網站的初衷......

當Ed Sheeran釋出新歌曲時,我眼裡就只有這首Galway Girl。

身為Celtic Music的樂迷,就我來看,Ed在旋律上還是有些流行的成分(畢竟要顧及市場指向?),但歌詞、笛聲及小提琴誠實充滿了道地的風格呢。

我的習慣還是一樣,雖然很久沒有做說明了,但是,看到 *(括號時願意的話可以反白參考喔) 

(我都很好奇我有時候沒說是不是就只有我在看隱字XDD)

 

 

She played the fiddle in an Irish band

她是個愛爾蘭樂團的小提琴手

But she fell in love with an English man

但交了位英格蘭男朋友

Kissed her on the neck and then I took her by the hand

我親吻她的頸  牽起她的手

Said, "Baby, I just want to dance"

「寶貝,我只是想跳舞」

 

I met her on Grafton street* right outside of the bar

在葛拉夫頓街上的酒吧外與她邂逅  

*(在愛爾蘭都柏林,是著名的購物街)

She shared a cigarette with me while her brother played the guitar

她的兄弟彈著吉他,她遞給我一支菸

She asked me what does it mean, the Gaelic ink* on your arm?

問我臂上的蓋爾語刺青圖案是什麼意思  

*(Ed手臂上的刺青:'Nuair is gá dom fháil bhaile, is tú mo réalt eolais'意同“When I need to get home, you’re my guiding light”來自Foy Vance的歌"Guiding Light")

Said it was one of my friend's songs, do you want to drink on?

我說是一個朋友的歌  妳還要繼續喝嗎?

She took Jamie* as a chaser, Jack* for the fun

只見她喝了愛爾蘭威士忌  再斟了田納西威士忌

*(Jameson, Irish Whiskey, Jack Daniel Tennesse Whiskey)

She got Arthur* on the table with Johnny* riding a shotgun

在副駕駛座還放了健力士在桌上擺

*(Arthur Guinness, John Powers是Powers' Irish Whiskey的創辦人)

Chatted some more, one more drink at the bar

我們相談甚歡  酒一杯杯接著來

Then put Van on the jukebox, got up to dance

然後在點唱機放上Van Morrison的歌  我們起身跳舞

 

You know, she played the fiddle in an Irish band

你們知道  她是愛爾蘭樂團的民謠小提琴手

But she fell in love with an English man

但愛上了一位英格蘭男人

Kissed her on the neck and then I took her by the hand

我親吻她的頸  牽起她的手

Said, "Baby, I just want to dance"

我說「寶貝,我只是想跳舞」

With my pretty little Galway Girl

和我美麗的戈爾韋小姑娘共舞

You're my pretty little Galway Girl

妳是我的戈爾韋姑娘

 


You know she beat me at darts and then she beat me at pool

大家都看到  她的擲標比我強  接下來撞球也比不上她

And then she kissed me like there was nobody else in the room

她吻了我  房裡彷彿只有我們兩人似的

As last orders were called was when she stood on the stool

上了最後一次酒  同樂會的舞和傳統音樂告一段落

After dancing to céilidh* singing to trad tunes

她獨自站到小凳上唱起了歌

*(céilidh是愛爾蘭或蘇格蘭的傳統聚會,有唱歌跳舞講故事等活動)

I never heard Carrickfergus* ever sung so sweet

我從沒聽過如此甜美的歌聲呈現Carrickfergus

*(這是我覺得很甜美的Carrickfergus(連結)總之也是民謠噢)

Acapella in the bar using her feet for a beat

無伴奏的清唱  只有她的腳輕踏節拍

Oh, I could have that voice playing on repeat for a week

這天使的歌聲可以在我耳邊繚繞一星期也不膩

And in this packed out room swear she was singing to me

既使在這擁擠的酒吧裡  我確信她正對著我唱

 

You know, she played the fiddle in an Irish band

你們知道  她是愛爾蘭樂團的民謠小提琴手

But she fell in love with an English man

但愛上了一位英格蘭男人

Kissed her on the neck and then I took her by the hand

我親吻她的頸  牽起她的手

Said, "Baby, I just want to dance"

我說「寶貝,我只是想跳舞」

My pretty little Galway Girl

我親愛的戈爾韋姑娘

My, my, my, my, my, my, my Galway Girl

妳是我的戈爾韋女孩

 

And now we've outstayed our welcome and it's closing time

現在我們成了佔太久位子的奧客  酒吧幾乎要打烊了

I was holding her hand, her hand was holding mine

我依然我牽著她的手  而她也緊緊握著我

Our coats both smell of smoke, whisky and wine

我們的外套沾了菸與酒的氣味

As we fill up our lungs with the cold air of the night

呼吸著整夜的寒氣

I walked her home then she took me inside

我陪她走回家  她請我進門

To finish some Doritos and another bottle of wine

吃完了幾包零食和乾了另一瓶紅酒  

I swear I'm gonna put you in a song that I write

我發誓我要把妳寫進一首歌

About a Galway Girl and a perfect night

是一位戈爾為姑娘和此夜的完美故事

 

She played the fiddle in an Irish band

她是個愛爾蘭樂團的小提琴手

But she fell in love with an English man

但交了位英格蘭男朋友

Kissed her on the neck and then I took her by the hand

我親吻她的頸  牽起她的手

Said, "Baby, I just want to dance"

「寶貝,我只是想跳舞」

My pretty little Galway Girl

我的美麗戈爾韋姑娘

My, my, my, my, my, my, my Galway Girl

妳是我的戈爾韋姑娘

 


延伸聆聽:Celtic Music

其實居爾特音樂聽久了,會發現Galway真的是愛爾蘭傳統文化中的重要城鎮呢!

 

Téir Abhaile Riú by Celtic Woman

Celtic Woman. Téir Abhaile Riú歌詞

 

Galway Girl by Celtic Thinder (沒錯是這個歌名)

Celtic Thunder. Galway Girl 中英歌詞

 

arrow
arrow

    繪緹 發表在 痞客邦 留言(6) 人氣()